آموزش ساخت بازی تفنگی با گیم میکر 8 - متنی
سلام دوستان میخوام بهتون ساخت بازی تفنگی با گیم میکر 8 یاد بدم.
گیم میکر رو باز کنید و 8 تا اسپرایت بسازید و به اولی عکس پلیر بدید به دومی گلوله به سومی دشمن و از چهارمی تا هشتمی هم این دیوارارو بدید :
و سه تا آبجکت صدا بسازید و این صدا هارو به ترتیب بدید بهشون :
و 5 تا آبجکت بسازید به اولی اسپرایت پلیر رو بدید به دومی گلوله سومی دشمن و چهارمی اسپرایت چهارمی رو بدید فقط (دیوار سالم رو) و به پنجمی هم اسپرایت ندید.
یه روم یا مرحله بسازید و به این صورت آبجکت هارو بچینید :
به پلیر رویداد به وجود آمدن یا همون Create بدید بعد عمل متغیر یا همون var بدید بهش بعد دو تا کادر داره تو اولی بنویسید (نام متغیر رو میخواد) شما بنویسید shoot برای پرتاب گلوله میخوایم ازش استفاده کنیم بعد تو کادر دومی که مقدار میخواد شما بنویسید true .
بعد یه رویداد دیگه برای برخورد با دشمن بسازید و یه عمل ریستارت بازی بدید بهش Restart Game یا همون شرو مجدد بازی بدید .بهش بعد یه رویداد دیگه برای برخورد با دیوار بدید عمل حرکت معین یا Move Fixed بدید بعد وسطی رو انتخاب کنید و مقدار سرعتشو 0 بدید بعد تایید بزنید .
حالا یه رویداد دیگه رویداد هیچ کلیدی یا همون No key بدید بعد عمل همون عمل قبلیو بدید حرکت معین یا Move Fixed رو بدید بهش .
چهار تا رویداد چپ و راست و بالا و پایین یا همون left , right , up , down بدید بهش بعد تو رویداد چپ عمل حرکت معین بدید بعد چپ رو انتخاب کنید و سرعتشو بدید مثلا 4 و راست و هم عمل حرکت معین بدید و راست رو انتخاب کنید و سرعتشو 4 بدید بالا و پایین هم مثل اینا سرعتشونم 4 بدید.
یه رویداد خروج از مکان یا همون Outside Room بدید بعد عمل شروع مجدد بازی بدید بهش .
حالا یه رویداد برای فشردن کلید space بدید و یه عمل بررسی عبارت یا همون Test Expression بدید بعد یه کادر داره توش بنویسید :shoot==true بعد عمل های Start Block و End Block یا همون شروع و پایان قطعه بدید بهش بعد وسط این دوتا عمل یه عمل ایجاد متحرک یا همون Create Moving بدید بعد توش چند تا کادر داره کادر اول آبجکت گلوله رو بدید بعد کادر دوم بنویسید x و کادر سوم بنویسید y سرعتشم بدید 40 تایید بزنید.
جلوی این عمل ، عمل متغیر یا var بدید دو تا کادر داره کادر اول بنویسید shoot کادر دوم بنویسید false تایید بزنید. عمل شروع زمان گیری یا همون Set Alarm بدید جلوی اون عمل قبلی بعد دوتا کادر داره به کادر دومی کاری نداشته باشید کادر اول مقدارشو بدید 10 تایید بزنید. عمل پخش صدا یا همون Play Sound جلوی عمل قبلی بزارید بعد دوتا کادر داره کادر دومی کاری نداشته باشید کادر اولی صدای گلوله رو بدید همون gun1 رو بعد تایید بزنید.
باید به این شکل بشه :
خب حالا یه رویداد دیگه بسازید رویداد فشردن کلید S بعد توش عمل ذخیره ی بازی یا همون Save Game بدید.
یه رویداد دیگه بسازید رویداد فشردن کلید L بعد توش عمل بارگذاری بازی یا همون Load Game بدید.
این دو تا عمل پیش هم قرار دارن تو قسمت مهم 2 یا main 2 .
رویداد Alarm 0 یا همون زمان گیری 0 بدید توش یه عمل متغیر یا var بدید دو تا کادر داره تو کادر اول بنویسید shoot و کادر دوم بنویسید true .
حالا تایید بزنید و در بیاید بیرون.
آبجکت دشمن رو باز کنید و رویداد Create یا به وجود آمدن بدید بهش توش یه عمل متغیر یا var بدید و تو کادر اولی بنویسید live تو کادر دومی 5 یا هرچقدر که میخواید دشمن جون داشته باشه مثلا اگه 5 تا جون داشته باشه با 5 گلوله میمیره. حالا یه رویداد برخورد با گلوله بدید بهش و عمل پخش صدا یا Play Sound بدید کادر اولی صدای wood1 رو بدید کادر دومی خیر بزنید.
بعد یه عمل متغیر بدید کادر اولی بنویسید live مقدارشو بدید -1 و تیک نسبی رو بزنید پایینه.
عمل Test Expression یا همون بررسی عبارت بدید و تو کادرش بنویسید : live<=0 بعد همون دوتا عمل شروع قطعه و پایان قطعه رو بدید وسط این دوتا عمل از بین بردن نمونه یا همون Destroy Instance بدید تیک خود رو بزنید حالا از بیرون از این دو عمل شروع و پایان قطعه ها عمل از بین بردن نمونه بدید بعد تیک دیگری رو بزنید یعنی اونی که بهش برخورد میکنه. (گلوله)
به دیوار یه رویداد Create یا به وجود آمدن بدید بعد توش عمل متغیر بدید کادر اولی بنویسید walllive کادر دومی 5 بنویسید . رویداد برخورد با گلوله بدید و توش این عمل هارو بزارید :
حالا آبجکت خالی رو باز کنید و رویداد Create یا به وجود آمدن بدید بهش و عمل نمایش پیغام یا Display Message بدید و توش مثلا بنویسید خوش آمدید بعد و عمل نمایش اطلاعات بازی یا Show Info بدید.
خب دوستان این آموزشم به پایان رسید برای دانلود سورس این پروژه روی متن زیر کلیک کنید :
خب دوستان امیدوارم ازین پست خوشتون اومده باشه و از این آموزش استفاده کرده باشید.